Fani mogą z pewnością wyczekiwać września, który będzie wypełniony klasyczną nostalgią Gwiezdnych Wojen. Najpierw swą premierę będzie mieć gra komputerowa LEGO Star Wars II: The Original Trilogy, a potem od dawna oczekiwane wydanie DVD zawierające kinowe wersje klasycznej trylogii.
W odpowiedzi na wszechobecne zapotrzebowanie, Lucasfilm Ltd. i Twentieth Century Fox Home Entertainment wydadzą dwupłytowe edycje Gwiezdnych Wojen, Imperium kontratakuje i Powrotu Jedi w atrakcyjnych cenach (każde osobno). Każde z tych wydań będzie zawierać wersję filmu z 2004, poprawioną cyfrowo, a jako dodatek na drugiej płycie wersję kinową bez żadnych zmian. Będziecie mogli się cieszyć Gwiezdnymi Wojnami takimi jakie były w 1977, Imperium w 1980 a Powrót w 1983.
To wydanie będzie dostępne jedynie przez ograniczony czas od 12 września do 31 grudnia. Narodowe wersje pojawią się tego samego dnia lub niedługo później. Każda z wersji kinowych będzie zawierać dźwięk Dolby 2.0 Surround oraz podpisy w języku angielskim, francuskim i hiszpańskim przynajmniej w wersji amerykańskiej. Narodowe napisy i dźwięk są w gestii lokalnego dystrybutora.
"Przez te wszystkie lata, na prawdę wielka liczba fanów mówiła nam, że z chęcią by zobaczyli i nabyli oryginalną wersję, taką jaką pamiętają z kina." Mówi Jim Ward, prezes LucasArts i starszy wiceprezes Lucasfilm Ltd. "Wróciliśmy do archiwów Lucasfilmu by poszukać materiałów źródłowych by je zamieścić na DVD. Jesteśmy z tego bardzo zadowoleni, że mogliśmy dać to fanom, niejako w podzięce za ich wieloletni entuzjazm do Gwiezdnych Wojen."
Kilka lat temu w internecie ruszyła petycja, mająca na celu wymuszenie na Lucasfilm wydanie niezmienionej trylogii w wersji takiej, jaką pamiętają ją fani (więcej o petycji). Wtedy wiele osób patrzyło na sprawę z niedowierzaniem, skazując ją niejako na porażkę. Nikt wtedy nawet nie marzył o tym, by wydać trylogię inaczej niż w wersji limitowanej, a na dodatek liczono, że będzie to najwyżej wersja sprzed wersji specjalnej (z napisem „Gwiezdne Wojny Część IV Nowa Nadzieja”, którego w kinie nie było). Wydanie na DVD w roku 2004 wprowadziło kolejne zmiany, w rezultacie fani z wieloletnim stażem jeszcze bardziej zapragnęli ujrzeć oryginalną wersję, którą pokochali jeszcze w kinach. (Więcej o kolejnych zmianach można przeczytać tutaj). Oczywiście czy sama petycja miała jakikolwiek wpływ na decyzję Lucasfilmu jest kwestią dyskusyjną, ale jest co świętować.
Większość zmian miała charakter audio-wizualny, w praktycznie każdym filmie dodano jakąś scenę, inną wycięto, a komputerowo pozmieniano scenografię czy postaci. Dla wielu starszych fanów, zabiegi te zdawały się być bezcelowe i niepotrzebne, a jedynie obniżały wartość (w tym sentymentalną) filmu. Lucas tłumaczył to, że chce by cała saga wizualnie wyglądała spójnie. Wśród największych zmian należy wymienić dołączenie sceny z Jabbą w „Nowej Nadziei”, zmiany piosenek (w Pałacu Jabby i na Endorze) w „Powrocie Jedi” czy tą, która stała się synonimem całej kampanii, fakt, że Han Solo nie strzela pierwszy. W wersji z 1977 roku Han Solo pierwszy strzelił do Greedo (łowca nagród, który złapał go w kantynie), w wersji z 1997 (i późniejszych) przemontowano tę scenę, tak by to Greedo strzelił pierwszy do Hana.
W nowym „starym” wydaniu zobaczymy zatem oryginalne napisy początkowe w „Gwiezdnych Wojnach” (bez podtytułu „Część IV Nowa Nadzieja”), pionierskie efekty specjalne wykorzystane do zobrazowania zniszczenia Gwiazdy Śmierci, „Lapti Nek” – piosenkę wykonywaną w Pałacu Jabby oraz pieśń Ewoków świętujących zwycięstwo, a przede wszystkim Hana Solo strzelającego pierwszego.
Nie zobaczymy natomiast Iana McDiarmida jako Imperatora w „Imperium kontratakuje”, Jabby w „Nowej Nadziei”, czy świętowania na różnych planetach w galaktyce pod koniec „Powrotu Jedi”.
Informacja ta niesie ze sobą jeszcze kilka innych kwestii. Lucasfilm reklamuje nowe wydanie także jako pierwsze wydanie na DVD, gdzie klasyczna trylogia nie będzie sprzedawana jako jeden pakiet, tylko każdy film osobno. Oryginalna wersja jest tu zaledwie dodatkiem (ale za to jakim!). Druga sprawa to limit czasowy, sugerujący, że w tym roku jednak nie zobaczymy sześciopaku całej sagi, zatem jak przypuszczano wcześniej ukaże się on w roku 2007 z okazji 30-lecia Gwiezdnych Wojen. Trzecia rzecz to informacja o wersjach językowych, może tym razem Imperial na płytach, przynajmniej z wersją z roku 2004 dołączy polskiego lektora lub dubbing. W przeciwnym razie będzie to niestety gratka jedynie dla kolekcjonerów i fanów oryginalnej klasycznej trylogii.
Kathi Langley2006-05-10 09:10:22
Long---> my sie kiedyś spotkaliśmy? Chyba że jesteś moim zaginionym bratem bliźniakiem... :P
Roven2006-05-09 19:49:09
Shedao i Long - jestem w takiej samej sytuacji jak wy i mam podobne plany. :P :P :P ;)
Lord Bart2006-05-09 18:48:47
ja tam mam wszystkie części wyłącznie na VHS bo to ma swój klimat.... może jak kiedyś wydadzą coś naprawdę ogromniastego z plakatami nagiej Portman i Carrie Fisher...
ObiwanKenobi2006-05-09 15:09:27
i cale szczescie ze wychodzi na dvd bo na kasetach malo kto juz kupuje i Video tez juz zanika ( no ja osobiscie jeszcze mam antyka :P) DVD wchodzi i kasa dla nich a ja wtedy sobie kupie i bede ogladal
masterYoda2006-05-09 10:18:47
Tylko RotS mam na DVD, a Trylogię na VHS Special Edition, więc wersje tą wersję Trylogii mam zamiar zakupić.
HAN SHOOTS FIRST!!!
Darth_Mati2006-05-09 00:31:11
Ciekaw czemu petycja odnosi sukces :P Bo jak duzo ludzi sie podpisało, to oni duza kase widza :P
Shedao Shai2006-05-08 22:43:09
Long, powiem tylko, że znajduję się w dokładnie tej samej sytuacji co Ty, i mam takie same plany :)
Long2006-05-08 22:41:54
A co do dubbingu - nie powiem, byłoby ciekawie zobaczyć w końcu OTa z polskim dubem...
Long2006-05-08 22:41:24
Skoro już wszyscy pod tym zdublowanym newsem piszą, czy kupią, czy też nie, to ja też...
Otóż ja, nieskromnie przyznając, jestem w najlepszej z możliwych sytuacji. Do tej pory nie kupiłem osobiście żadnego wydania DVD ze SW (nawet VII epizode dostałem pocztą za friko), do tej pory racząc się generalnie SE na VHS oraz na VCD, ale głównie wspólnymi seansami DVD ad.2004 z przyjaciółmi oraz pożyczaniem od nich raz na ruski rok ich kopii. Żyło mi się z tym doskonale i nie przejadłem się żadnym z epizodów. Teraz dopiero zacznę kupowanie. We wrześniu zamierzam zakupić rzeczoną (dwa razy nawet rzeczoną) edycję dwupłytową, dzięki czemu zyskam dwie dodatkowe wersje OT. W ten sposób będę miał i SE (na VHS), i wersję 2004, i vintage. Jeśli za rok wyjdzie sześciopak, to z pewnością będzie to wersja z kolejnymi zmianami. Rzecz jasna kupię - dla ładnych pudełek, nowej wersji OT oraz dla NT w całości. W ten sposób wszystkie możliwe wersje znajdą się u mnie, a żadnej nie będę musiał kupować dwa razy. Idealne kolekcjonerstwo.
Najśmieszniejsze jest to, że ja tego wcale tak nie planowałem, po prostu szkoda mi było do tej pory pieniędzy - do niedawna nie miałem styczności z żadnym odwarzaczem DVD :P Samo wyszło. :)
Pozdrawiam
logan2006-05-08 22:22:27
jak kasa bedzie to kupie jak nie to nie
Wookie882006-05-08 20:25:21
Jeśli będzie w Polsce to na pewno wszystkie kupię, bo każdy epizod w 2 wersjach? Czy może być lepiej? A na dvd mam tylko ROTS. Sześciopaka za rok nie tknę, bo już po co. Nie rozumiem tych którzy wydają kilka razy tyle kasy z powodu innego opakowania.
AM11542006-05-08 19:53:53
Najwazniejszy jest ten pierwszy raz kiedy sie oglada film.Dla tych ktorzy widzieli SW w latach 70-tych i 80-tych ta wersja wydaje sie byc spojna i idealna.Natomiast Ci ktorzy zetkneli sie z Saga w 1997r na duzym ekranie po raz pierwszy beda zachwalac ta wersje .Oczywiscie nie wszyscy ale jest w tym pewna racja...
LORD_VADER2006-05-08 18:23:41
ja zgadzam się z tytymek i samym Lucasem(TM) :} , te niby " oryginalne" wersje SW które były w kinch 30 lat temu ,były bez bajerów gdyż technika na to nie pozwalała, i przez to były uboższe, sam Lucas dobrze wie jak maja wyglądac te filmy i on wolał widziec je lepszymi i bardziej spójnymi z NT czyli takimi z roku 97 i 04 !!!.
no, ale i tak kupie coby nie było, ale ze wzgledu na uzupełnienie kolekcji ,a nie podniętą kto gdzie czym i w kogo strzela :]
HaN2006-05-08 17:38:26
Kupie to, ale nie uwazam zeby poprawione wersje byly w jakikolwiek sposob gorsze od tych starych, wrecz przeciwnie...
AM11542006-05-08 17:23:33
Na 30-lecie proponuje specjalny pokaz w kinach.Jeden to wersja SW w 3D a drugi cos dla koneserow ze stara oryginalna kopia
Rogue Leader2006-05-08 17:07:07
AM1154 ----- Jeszcze czego... =D
Hialv Rabos2006-05-08 16:58:55
... i da tego lektora :P
Hialv Rabos2006-05-08 16:46:30
Mam małego siostrzeńca, który za wszelką cenę chce obejżeć starą Trylogię a niestety jeszcze nie opanował władania językiem angielskim i czytania literek :D. Tak więc niech dystrybutor pójdzie dzieciakom na rękę :P
Louie2006-05-08 16:38:59
Nieźle to wymyślili :D chyba się skusze tym bardziej że będą wydawane osobno - co znaczy taniej :P I nie bede musiał wydawać 200 zł naraz
Long2006-05-08 16:25:38
Shed... jak to ładnie z Twojej strony, że mnie tym razem wyręczyłeś :)
Darth Azathoth2006-05-08 15:16:51
Z pewnością będą miały THX. Będzie on jednak oznaczał tylko i wyłącznie, że zostały w sposób maksymalnie wierny przeniesione z taśmy filmowej (THX nie zapewnia automatycznie dźwięku 5.1 itp. cudów)
Mr. Man2006-05-08 15:11:09
1. Czy oryginalne filmy (77-83) będą miały certyfikat THX?
2. Można by tylko oryginalne wersje wydać, bez dołanczania do nich wersji z 2004r (byłoby taniej...)
Jaqob2006-05-08 14:54:09
Wrzucił. -_-
Switch2006-05-08 13:55:29
Czy Misiek czasem nie wrzucil tego newsa jakies 4 dni temu? O_o^
Darth Azathoth2006-05-08 12:56:31
Kolejny news w znanym, nonszalanckim, polskawym stylu DV.
Petycja odnosi skutek - dream on :)
Burzol2006-05-08 11:54:56
W pełni zgadzam się z Shedem. Po co kolejny news o tym samym?
A co do TOT na DVD: cieszę się, ale też niepokoję - co zrobi tym razem Imperial.
Krogulec2006-05-08 07:42:39
Nie kupię dlaczego?
- Mam trylogię z 2004.
- Wolę wersję ulepszoną bo ma fajne sceny (wylot x wing'ów z yavin (jedna z z moich ulubionych w filmie), wampa , jabba w anh, bardzo ladny jest też wlot sokoła millenium na bespin, i w ostatniej częśći, podobają mi się miasta świętujące razem z naboo i ewokow pieśń, a anakin, rewelacyjnie może nie wygląda, ale to jego miejsce.
Podsumowując - to ten sam film tyle że uboższy w ładne sceny, więc nie kupię...
Shedao Shai2006-05-08 07:05:42
Widzę, że wycięto mój komentarz (ciekawe kto?), ale bez paniki, będę go tu umieszczał ilekroć wytniesz.
Czy DV nie czyta newsów na własnej stronie? Bo o ile nie miałem halucynacji, to całkiem niedawno newsa o tym dał Misiek - ten jest nie dość, że opóźniony, to po jaką cholerę drugi raz? Jeśli DV znalazł jakieś powalające wiadomości, to dlaczego ich nie dał jako UPDATE do newsu Miśka? PO CO ten news, się pytam? Bo chyba... zauważył, że był tamten?
Wookie882006-05-07 23:51:06
"Narodowe napisy i dźwięk są w gestii lokalnego dystrybutora." "W przeciwnym razie będzie to niestety gratka jedynie dla kolekcjonerów i fanów oryginalnej klasycznej trylogii." - hmmm... to mi zabrzmiało niepokojącą sugestią ;>
Talon Kurrdelebele2006-05-07 21:26:13
Pamiętam jak w czasach przedszkola i pierwszych lat podstawówki non stop oglądałem klasyczną wersję na video. A potem nastał rok 97 i wszystko sie zmieniło... :) Dopiero w iluzjonie przypomniałem sobie ten stary (wspaniały) klimat :D
TheMichal2006-05-07 20:57:15
mnie się tam podoba Jabba w ANH, nowe kawałki w ROTJ (szczególnie finałowy utwór jest genialny). Niestety zmiany z 2004 roku były słabe - nowy Jabba gorzej wygląda niż ten z 97, tak sam Anakin...
Jaro2006-05-07 20:51:14
Baca ---> o co ci biega???
anka2006-05-07 20:38:57
Nie ma to jak urok rwącej i zacinającej się kopii w kinach lat 80-tych. Tych atrakcji nie da się z niczym porównać Pamiętam gdy po raz pierwszy oglądałam TESB w kinie, film zaczął się od sceny w lodowej jaskini tzn. najpierw był brzęk mignął tytuł i od razu pojawił się wiszący do góry nogami Luke. Byłam bardzo zaskoczona gdy oglądając film po raz drugi odkryłam, że zaczyna się od zupełnie innej sceny.
Darth Phabious2006-05-07 20:24:56
Ech... "Lapti Nek" nie widziałem od 2000 roku chyba :)
Chętnie bym sobie przypomniał, tym bardziej, że oryginalne TESB widziałem tylko parę razy i nie pamiętam, jak wygladały sceny nie podrasowane...
Jedi-Lord2006-05-07 20:14:18
Na ten News czekalem wiele lat!
AM11542006-05-07 19:58:18
A tak na powaznie przydalyby sie wszystkie wyciete sceny ktore gdzies sobie kraza,jak np rozmowa Luke z Biggsem na Tatooine,czy rozmowa Lukea z przyjaciolmi na temat Rebelii,scena w ktorej Luke obserwuje przez lornetke stracie Tantive IV ze Star Destroyerem,tak tak jest taka scena:) a potem relacjonuje to swym przyjaciołom
No tak ale wtedy nie bylaby to oryginalna wersja ktora widzielismy w kinie:)
AM11542006-05-07 19:41:20
...Greedo dead:)
Mistrz Fett2006-05-07 19:40:23
Shoots* :P
Mistrz Fett2006-05-07 19:40:11
Han Shots First!
Domator2006-05-07 19:25:24
to jest bardzo dobry news! cieszę się jak cholera!
AM11542006-05-07 19:15:36
Wersja oryginalna ma byc bez dubbingu,ze zniszczoną kopia ktora ma sie co chwile zacinac i zrywac.To bedzie dopiero cos:):):)PPP
Baca2006-05-07 18:53:30
"g. a.g. g. nie słuchałeś ojca matki" - taka jest rola muzyki, a jaka jest rola CT ?? Kto to jeszcze spamięta.
darth 162006-05-07 18:50:02
fajnie oby bez dubbingu!
Jaro2006-05-07 18:41:37
nihil novi... co do lektora/dubbingu, to nie musi być koniecznie, ale jeżeli już, to lektor (oby tylko inny niż ostatnio na Polsacie)