TWÓJ KOKPIT
0

Zemsta Sithów

Wywiad z Anakinem Skywalkerem

2005-02-08 20:01:00 Resztki Imperium za The Times

Brytyjski The Times, zamieścił 29 stycznia wywiad z Haydenem Christensenem (głównie o ROTS). Wywiad ten przeprowadził Ed Potton. Poniżej zamieszczamy skrót tego wywiadu.

Haydem zapytany o swe wspomnienia z klasycznej trylogii powiedział, że trudno mu cokolwiek pamiętać, skoro ma 23 lata, czyli niewiele więcej niż ROTJ. Ale za to jego 31-letni brat był w doskonałym wieku, by pamiętać. Był fanatykiem Gwiezdnej Sagi, miał chyba każdą figurkę, a najważniejsze wspomnienie Haydena o Gwiezdnych Wojnach, to fakt, że brat starał się trzymać jak najdalej od niego swego Sokoła Millennium, by być pewnym, że Hayden go nie popsuje.

Granie taką postać jak Darth Vader, która jest ikoną dzisiejszej kultury, bynajmniej nie jest łatwe. Ale Hayden gdy dostał samą propozycję, był wniebowzięty i ani chwili nie zawahał się, by przyjąć tę rolę. Hayden myślał długo na temat, nie czy przyjąć rolę, lecz jak ją zagrać.

Według Haydena swe miejsce w kulturze postać Vadera zdobyła głównie dzięki temu, że tak naprawdę nikt o niej nic nie wiedział, a ludzie lubią się bać nieznanego. Dopiero teraz poznajemy wydarzenia, które przekształcą Anakina Skywalkera, w człowieka, którego znamy z oryginalnej trylogii.

Uczucie bycia Darthem Vaderem jest trudne do opisania. Jest to dość niezwykle nosić tę maskę, ten kostium. Dla Haydena było to jedno z ważniejszych wydarzeń całego życia. Jego zadaniem jako aktora, było przeprowadzenie Anakina od młodego (wykreowanego przez Jake’a Lloyda), aż do Dartha Vadera. Teraz ta praca została wykonana.

Dawid Prowse jest wyższy i potężniejszy niż Hayden. Ale ponieważ ten bardzo nalegał by przejąć tę rolę, Lucas ostatecznie się zgodził i w kostiumie Vadera mamy Christensena, a nie innego aktora. By zniwelować wszystkie różnice w wysokości (kilka cali), Hayden chodził na specjalnych obcasach, które dodawały mu wysokości. Hayden jednak twierdzi, że jest różnica pomiędzy jego Vaderem, a tym kreowanym przez Prowse’a. Jedną z różnic jest strój. Nowy, poza tym, że jest nowy, jest jeszcze bardziej symetryczny. Z drugiej strony, sam kostium był nowy też dla Vadera, niczym nowa skóra, do której trzeba przywyknąć. A na dodatek ważący dwadzieścia funtów kostium, zbyt wygodny nie był.

W wywiadzie padło pytanie jak to jest być piątym odtwórcą roli Anakina Skywalkera po Davidzie Prowse`ie, Jamesie Earl Jonesie, Sebastianie Shaw i Jake`u Lloydzie. Tu zapomniano o Andrew Nelsonie, który grał Vadera w dodatkowych ujęciach w wersji specjalnej klasycznej trylogii z 1997. W tym momencie Hayden byłby szóstym odtwórcą tej roli. Hayden stwierdził, że jego rola, była specyficzna, gdyż musiał grać Anakina w konkretnym okresie jego życia. To nie był młody Lloyd, ani jeszcze klasyczny Vader. A różnice w Vaderach, po części wynikają też z różnic w ludziach, którzy tę postać odgrywali.

Wklejenie Haydena do trylogii, było dla niego zaskoczeniem. Po prostu powiedziano mu „A tak przy okazji, jesteś w Powrocie Jedi” i przysłano kopię. To wspaniale być tam obok Aleca Guinnessa i Yody – mówi Hayden.

Na pytanie o krytykę jego gry aktorskiej, Hayden stwierdził, że krytyka roli to część pracy aktora i trzeba się z nią liczyć. Choć trudno się nią nie liczyć. Hayden zgadza się z jednymi zarzutami, inne nadal wydają mu się wyolbrzymione.

Zapytany o to, czego powinniśmy spodziewać się po Epizodzie III, stwierdził, że jest to o wiele mroczniejszy film. Generalnie ma w sobie wszystkie elementy, które uczyniły Gwiezdną Sagę takim sukcesem. Jest zbudowany na podstawowych mitologicznych koncepcjach. Bazuje na wewnętrznej walce dobra ze złem.

Z drugiej strony film łączy historię Anakina z historią Luke’a. Okazuje się, że muszą oni obaj dokonać podobnych wyborów, ale Anakin podąża inną ścieżką niż później jego syn. A to determinuje jego przeznaczenie.

Na pytanie, co sprawia, że Anakin przechodzi na Ciemną Stronę, Hayden unikał jednoznacznej odpowiedzi. Generalnie była to sprawa kilku nakładających się czynników, jednym z nich była żądza władzy, i potęgi, która pozwoli mu odnaleźć miłości jego życia. Za wszystkim stoi oczywiście Palpatine. To on jest władcą marionetek, pociągającym za wszystkie sznurki zza sceny, ze swą czarującą, acz złowrogą precyzją. Jest blisko tego, co szarga Anakinem i w ten sposób rozpoczyna jego kuszenie. W rezultacie Anakin zawiera pakt z diabłem. Oddam ci swą duszę, jeśli dasz mi to o co proszę. Trochę to przypomina „Fausta”.

Walka między Obi-Wanem a Anakinem, wg Haydena, jest najdłuższa z tych które powstały, bynajmniej nie tylko ze względu na czas, ale i geografię (była kręcona w kilku miejscach). Christensen musiał udać się do Australii na 3 miesiące przed kręceniem filmu, by móc przygotować się do niej, nauczyć ciosów i ćwiczyć. Po trzech miesiącach ćwiczeń, można nie wiedzieć świadomie jaki powinien być następny ruch, to wszystko wychodzi w sposób naturalny z człowieka. Te ćwiczenia i walki sprawiały zarówno Haydenowi jak i Ewanowi wiele frajdy. Będzie to pojedynek inny niż wszystkie. Będzie to walka między dwoma przyjaciółmi, niegdysiejszymi towarzyszami broni, którzy teraz walczą na śmierć i życie. Zatem będzie to walka o wiele bardziej emocjonalna, niż tylko machanie mieczami. Mało tego, będzie się w jej trakcie zmieniać środowisko, co doda dodatkowe efekty.

O pracy z Geogrem Lucasem Hayden również wypowiada się dość dobrze. Określa go mianem pasjonaty, który jest mocno zaangażowany w historię w którą opowiada. Uświadomił on Haydenowi funkcję jego roli. O ile ludzie byli w stanie uwierzyć, w to, że Jake Lloyd wyrósł w Haydena, o tyle teraz to Christensen odpowiada za to, by ludzie uwierzyli w to, że jego postać zamienia się w Vadera, a nie tylko nosi jego kostium. Oczywiście w pracach nad upadkiem Anakina nie zabrakło kilku burzliwych dyskusji na temat, jak ten upadek ma wyglądać.

Dla Christensena najtrudniejszym wyzwaniem było pożegnanie się z rolą. Uważa on jednak, że na film warto czekać. Scenariusz jest obiecujący w każdym aspekcie filmu. Zemsta będzie w kinach za dokładnie 100 dni.
TAGI: Epizod III: Zemsta Sithów (985) Hayden Christensen (281) Prasa (182)

KOMENTARZE (15)

  • Ewok2005-02-10 19:50:00

    Chciałabym przeczytać ten wywiad w całości.Jeśli ktoś wie gdzie on jest to niech mi powie!Prosze!!!Ale wywiad moim zdanem w porządku!

  • Kyle Katarn2005-02-10 13:03:51

    Rozumiem was Ale sądzę, że powiększony to całkiem co innego niż całkowicie wygenerowany jak Yoda czy klony. Zgadzam się z Zalewem :)

  • Darth Malak2005-02-09 21:29:37

    Nie ZALEWaj:)

  • Jedi Master Zalew2005-02-09 21:16:00

    nie przesadzajcie, ponieważ moglibyście nawet tego nie zauważyć. sprawa Lucasa, a on chyba będzie wiedział, jak się zadawać z Vaderem :)

  • Darth Malak2005-02-09 20:37:07

    lord bolo-->popieram twoje zdanie , Vader to legenda ,od początku był grany przez człowieka i taki wszystkim zapadł w pamięć więc nie powinno się psuć tej legendy tworząc go na komputerze .Ja nie chcę żeby Lucas fundował mi jakiś "ersatz" a potem kino bym opuścił nogami do przodu.

  • Darth Phabious2005-02-09 18:53:30

    Chodzi o to, że w NT prawie wszystko jest albo całkowicie stworzone na komputerze, albo jest cyfrowo poprawiane(nie mam tu nic przeciwko oczywiście, spoko), a do Dartha Vadera jestem troche "przywiązany". Może dziwnie to brzmi, ale wole "czystego", prawdziwego Vadera, bez żadnej komuterowej ingerencji :) To tylko moje zdanie, nie musi nikt sie z nim liczyć oczywiście. Takie już moje dziwactwo :P.

  • Kyle Katarn2005-02-09 17:01:28

    lord bolo --> Jakieś argumenty? Poprawieni cyfrowo hobbici też ci przeszkadzali? Co to znaczy ten sam Vader? W OT też nie jest ten sam - czy gra go tam Hayden ;>

  • Darth Phabious2005-02-09 12:22:03

    jestem przeciwny żeby vader był choć troche poprawiany cyfrowo. tak jeśli chodzi o dubbing tak samo jeśli chodzi o cyfrowe poprawki, to by nie był ten sam Vader

  • Kyle Katarn2005-02-09 02:40:36

    Hm nie można by Vadera trochę powiększyć/poszerzyć komputerowo, skoro hobbitów się dało??

  • DARTH VADER2005-02-08 23:46:56

    wybaczcie - male problemy z niektorymi znakami były.

  • predator33332005-02-08 21:20:32

    jak nie widzicie polskich znakow w tym tekscie to zmiencie sobie kodowanie strony na "Europa Srodkowa (Windows)"

  • anka2005-02-08 21:01:31

    ja czytałam oryginał jakieś tydzień temu i mimo, że tłumaczem nie jestem i angielski to nie moje hobby to mniej się zmęczyłam

  • Lord Bart2005-02-08 20:59:06

    tego się nie da czytać:( lepiej było dac oryginał.

  • Grand Admiral Thrawn2005-02-08 20:39:28

    "Według Haydena swe miejsce w kulturze postać Vadera zdobyła głównie dzięki temu, że tak naprawdę nikt o niej nic nie wiedział, a ludzie lubiš się bać nieznanego." - teraz raczej już nikt nie będzie się bał Haydena :)
    "Dawid Prowse jest wyższy i potężniejszy niż Hayden. Ale ponieważ ten bardzo nalegał by przejšć tę rolę, Lucas ostatecznie się zgodził i w kostiumie Vadera mamy Christensena, a nie innego aktora. By zniwelować wszystkie różnice w wysoko�ci (kilka cali), Hayden chodził na specjalnych obcasach, które dodawały mu wysoko�ci." - Jurek po co się zgodziłeś...
    "Wklejenie Haydena do trylogii, było dla niego zaskoczeniem. Po prostu powiedziano mu �A tak przy okazji, jeste� w Powrocie Jedi� i przysłano kopię. To wspaniale być tam obok Aleca Guinnessa i Yody � mówi Hayden. " - no nie wiem, czy tak wspaniale...

  • JediKing2005-02-08 20:22:31

    Nie ma to jak polskie znaki :P

ABY DODAWAĆ KOMENTARZE MUSISZ SIĘ ZALOGOWAĆ:

  REJESTRACJA RESET HASŁA
Loading..